Geschiedenis van korfbalvereniging Aladna.

Voordat Aladna werd opgericht is er al eerder gekorfbald in Aalten, door de verenigingen SIOS en ANDO, waardoor het korfbal in Aalten al vanaf 1935 gespeeld werd.

Nadat de ANDO in 1969 werd opgeheven bleven er mensen die een korfbalvereniging in Aalten wilden. Daarom werd op 18 mei 1974 de landelijke actie van de KNKV(Koninklijk Nederlands KorfbalVerbond) met beide handen aangegrepen om een open dag te organiseren, en een vereniging op te richten.

Tijdens de oprichtingsvergadering stelden 4 mensen zich beschikbaar voor het bestuur, namelijk: mevrouw D. Venemans-Schoppers en mevrouw A. Thijs en de heren G. Ansink en B. Smit.

Na een aantal voorstellen werd er uiteindelijk de naam Aladna gekozen, omdat dit tevens de oude naam van Aalten is vonden ze dit wel toepasselijk. Op het moment van oprichten waren er nog maar 27 leden, maar dit aantal groeide snel.

Korfbalvereniging Aladna oud clubgebouw

De trainingen en wedstrijden zijn op een aantal verschillende velden gespeeld, waaronder het sportveld van CCS Schaersvoorde, het bijveld van voetbalvereniging AD’69 en velden in Barlo, Varsseveld, Winterswijk en Lochem. Gelukkig kwam er in 1985 verandering, toen Aladna een eigen veld plus kantine/kleedkamers kreeg. Sinds September 2018 maakt Aladna gebruik van Sportpark Zuid.

In 1999 werd er groots gevierd dat Aladna 25 jaar bestond, met onder andere een groot feest en een jubileum wedstrijd.
Vanaf 2006 maakt Aladna gebruik van de sporthal aan het Stationsplein om in het zaalseizoen te trainen en wedstrijden te spelen.

Ereleden:

• Mevrouw  T. Wessels (sinds Mei 1999)
  • De heer  H. Beumer (sinds Mei 2014)